Straipsniai

verslas, laisvalaikis, technologijos

diskusijosDiskutuodamas žmogus gali išsakyti savo mintis, argumentus ir tam tikrus teiginius nesvarbu, ar būtų kalbama apie politiką, ar apie naujo automobilio įsigijimą. Deja, paprastai diskutuodami nesugebame atsiriboti nuo emocijų ir itin dažnai (net ir visai to nenorėdami) sukeliame konfliktinę situaciją. Savaime suprantama, diskusija negali vykti be konstruktyvios kritikos ir tinkamų pastabų, tačiau nereikėtų pamiršti, kad ir ši sritis turi tam tikras taisykles, kurių privalu laikytis kiekvienam pašnekovui.

Kiekviena diskusija susideda iš argumentų pateikimo ir jų tiesos vertės nustatymo. Argumentai yra tam tikri teiginiai, kurie kryptingai veda prie išvados ir tiesos atradimo. Daugelis žmonių  klysta, manydami, kad diskusija gali vykti tik tam tikroje erdvėje gavus oficialų diskusijos narių sutikimą. Iš tiesų mes kasdien diskutuojame – juk diskusija vyksta tuomet, kai kalbamės su žmonėmis, kai įsiveliame į ginčą, kai sprendžiame, kokia veikla užsiimti ir t. t., todėl net ir pokalbis su draugais kino studijoje, bandant išsirinkti filmą, yra diskusija. Galima sakyti, kad kiekvienas mūsų pokalbis yra diskusija: mes išsakome savo mintis, tam tikrus teiginius ar prielaidas ir formuluojame išvadas.

Netinkamų diskusijų metu galime supykti, nuliūsti, susinervinti. Siekiant išvengti bet kokių neigiamų emocijų, turėtume sąmoningai stebėti ir sekti savo emocinę būseną. Turime stengtis išlikti logiški ir nepamiršti diskusijos tikslo, t. y. tiesos atradimo. Jokiu būdu į pašnekovo teiginius neturėtume reaguoti emociškai. Jei nesutinkate su diskusijos dalyvio teiginiais, neturėtumėte jam sakyti asmeninių, su diskusijos tema nesusijusių pastabų ar nuvertinti pašnekovą. Siekdami išlaikyti tinkamą diskusijos atmosferą, turime parodyti, kad mums svarbi pašnekovo nuomonė (kitaip su juo juk nediskutuotume). Jei jūs abejojate išsakytais teiginiais, turėtumėte būtent taip ir pasakyti bei paprašyti, kad pašnekovas išsamiau paaiškintų savo mintis. Apskritai diskusijos metu rekomenduotina pasitikslinti, ar teisingai suprantate savo pašnekovą. Tai galite padaryti išgirstus žodžius pakartodami ir perklausdami. Nepamirškite, kad nemažiau svarbu paklausti diskusijos dalyvių, kaip jie supranta jus. Niekada neiškreipkite ir klaidingai neperfrazuokite pašnekovo pasakytų žodžių, kadangi jūs kalbėsite savo susikurtais (klaidingais) teiginiais. Jei pašnekovui priskirsite tai, ko jis iš tiesų negalvoja, priversite jį pasijusti nemaloniai. Jei manote, kad diskusijos dalyvio teiginys yra ginčytinas, privalote pateikti argumentų. Negalima sakyti, kad kažkas yra kvaila vien dėl to, kad jums taip atrodo. Niekuomet nerungtyniaukite kritika, nes bendros tiesos nepavyks atrasti, be to, galite sukelti konfliktinę situaciją. Įsiliepsnoję konfliktai gali peržengti ir diskusinės erdvės slenkstį, todėl niekuomet nemaišykite diskusijos su ginču. Kiekvienos diskusijos tikslas yra rasti tiesą, o ginčo – suerzinti pašnekovą. Jei jums ar jūsų pašnekovui kilo stiprios, nemalonios emocijos, turėtumėte diskusiją sustabdyti arba ją nutraukti. Atminkite, kad daugelis žmonių nesuvokia, kokios (ir kodėl) emocijos kyla diskusijos metu, todėl turite nepamiršti racionaliu žvilgsniu stebėti ne tik save, bet ir kitus diskusijos dalyvius.

Viena didžiausių diskusijos klaidų – kalbėti tai, kas tuo metu sukasi galvoje. Norėdami pelnyti pašnekovų pagarbą, turėtumėte nepamiršti ir patylėti. Daugelis diskusijos dalyvių bijo tylos, tačiau to daryti nereikėtų. Kalbėdami per daug priverčiame kitus jaustis nemaloniai, trukdome suprasti išsakytą mintį, bet to, daug kalbėdami patys galime pasimesti. Geriausia visus teiginius apgalvoti ir tik tuomet juos išsakyti. Be to, negalima bandyti pakreipti diskusijos kita linkme. Visi jūsų išsakyti teiginiai turi atitikti vykstančios diskusijos temą.

Niekuomet nebandykite diskusijos metu įrodyti savo pranašumo. Bandyti kitus paveikti savo galia yra klaidingas žingsnis. Daugelis mūsų mano, kad diskusijos metu vienas kalbėtojas pralaimi kitam, t. y. vienas yra laimėtojas – teisingas ir galingas, o kitas – pralaimėtojas, kuris turėtų gėdytis savo išsakytų teiginių. Iš tiesų racionalioje diskusijoje laimi abi pusės, nes atrandama bendra tiesa. Kiekvienas diskusijos narys iš to kažko pasimoko ir sužino naujų dalykų (nepamirškime, kad išmokstame ir racionaliai, argumentuotai bendrauti).

Nors diskusijos verda nuolatos, deja, retas žmogus geba racionaliai ir argumentuotai diskutuoti. Tiesa, jei norite tinkamai vesti ar išlaikyti diskusiją, turėtumėte tam skirti daugiau laiko ir pastangų. Gebėjimas tinkamai diskutuoti ne tik ugdo asmenybę, bet ir padeda aiškiau suvokti realybę, taisyklingiau formuluoti mintis ir spręsti konfliktus.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Visos teisės saugomos. | Newsphere by AF themes.